Het Wonderlijke China

Hallo Nederland!
Na een maandje China hebben we dit grote land achter ons gelaten en zijn we Vietnam ingetrokken. Een mooi moment om onze verhalen, indrukken en foto's met jullie te delen.

De route en de bezienswaardigheden
We zijn begonnen in de miljoenenstad Beijing waar veel mooie toeristische attracties zijn waaronder de Verboden Stad, de Olymische stadions(tsja, je blijft toch een sportdocent) en natuurlijk als grote hoogtepunt de Chinese muur. Maar we hebben ook onze relaxdagen ertussen gehad zodat we rustig tussen alle Chinesen rond konden fietsen, lekker geshopt hebben en natuurlijk van het nachtleven hebben genoten.
Na Beijing zijn we naar Xi'an gegaan waar het beroemde Terracotta leger staat, erg indrukwekkend. We snappen nu waarom ze dit het 8e wereldwonder vinden, terecht.
Vanaf Xi'an zijn we, met een tussenstop in Suzhou, naar Shanghai gegaan. Het is niet een hele boeiende stad maar de skyline is zeker de moeite waard, nog nooit zoveel futuristische gebouwen bij elkaar gezien. Vooral Hans kickt wel op moderne gebouwen dus die kon z'n lol op met foto's maken.
Na deze miljoenensteden waren we echt aan wat platteland toe en zijn we, in het zuiden, naar het 'dorpje' Yangshuo gegaan met 'maar' 300.000 inwoners. Hier hebben we dan ook heerlijk genoten van de rust, de natuur, het platteland en de frisse lucht. Vanaf daar met de bus naar Nanning, een stad van bijna 7 miljoen inwoners waar verder niets te doen is, maar waar we een paar dagen moesten wachten op ons visum voor Vietnam.

De mensen
De Chinese mensen hebben op ons een dubbele indruk achter gelaten. Als eerste de minder leuke kant zodat we af kunnen sluiten met de positieve punten.
Voordringen is de normaalste zaak van de wereld, gelukkig hadden wij vaak onze grote backpack mee en hebben we menig Chinees de hekken ingeduwd. Recht lopen of fietsen hebben ze nog nooit van gehoord, ook hier zijn verscheidene schouderduwen uitgedeeld, niet dat ze daar van opkijken trouwens. Een telefoon hebben deze mensen niet nodig want ze schreeuwen zo hard dat de andere kant van China ze bijna kan horen. Maar het meest erge is wel het smakken tijdens het eten en het roggelen en spugen op straat. De laatste twee onderdelen hebben vele malen de eetlust van Ypie bedorven.
Over naar de positieve punten, die zijn er gelukkig meer. Ze zijn zo ontzettend vriendelijk, behulpzaam en familiair. En ze storen zich absoluut niet aan elkaar. boze blikken in een menigte hebben we niet gezien, iedereen accepteert elkaar hier prima. Maar wat wij westerlingen vooral van de mensen hier kunnen leren is geduld. Het geduld dat ze hebben om hun (klein)kinderen op te voeden of het geduld om een domme toerist, die geen woord Chinees kent, iets uit te leggen en ook het geduld dat Chinesen ten opzichte van elkaar hebben, Fantastisch. Hulde aan de Chinees!!

Eten
Door vele mensen is hier naar gevraagd: het eten. Waarschijnlijk doordat de meeste weten dat Hans alles uit wil proberen en Ypie hier het tegenovergestelde van is.
De babi pangang en foe yong hai is hier niet te vinden, Wij snappen niet meer waar de Chinees in Nederland zijn gerechten vandaan heeft. Maar voor de rest eten ze hier alles. En dan ook echt alles... Alles van elk beest wordt gegeten, voor ons vaak ondefineerbaar. En ja mensen, ze eten hier echt hond en kat. Op de markten hangen ze gewoon tussen de kippen en de varkens. Hans baalt ervan dat het in China niet gelukt is om hond te eten maar in Hanoi, Vietnam is een heuse Dogstreet waar hij zijn lol op kan.
Het eten met stokjes leer je best snel. Eerst probeer je nog heel netjes te eten maar als je dan om je heen kijkt gebruiken ze de stokjes alleen maar om alles naar binnen te schuiven en dat kunnen wij ook wel. Een echte Chinese keuken bestaat volgens ons ook niet. De gerechten, smaken en ingrediënten verschillen erg per regio, dat krijg je met zo'n groot land waar overal weer wat anders voorhanden is.

Het Chinees
Nee, dit gaat niet weer over eten, maar over de taal. Spreken en verstaan is echt onmogelijk. Ook al denken heel veel Chinesen dat je ze verstaat. Hierdoor ontstaan best grappige situaties want wanneer je aangeeft dat je ze niet verstaat gaan ze harder praten en het nog een keer herhalen. Tsja, ook dan snappen we er niks van. We zijn toen maar Nederlands tegen ze gaan praten en dat leverde mooie gespreken op.
Schrijven daar in tegen is goed te doen, dan bedoelen we overschrijven natuurlijk. Hans had het aan het einde al aardig onder de knie, ook zijn eigen naam lukte hem al goed. Ypie was jammer genoeg niet te vertalen!! Hans kwam hier trouwens achter omdat het lokale bier van Xi'an zijn naam draagt, ja mensen er bestaat Hans-bier
Laughing

De tourgroup
In Europa zijn ze al in grote getalen aanwezig maar in China zijn het er nog meer: de tourgroup!!! Een fantastisch gebeuren om te observeren.
Zie je een grote groep Chinezen achter een vlaggetje aanhobbelen, en dan het liefst ook nog met dezelfde kleur petje op dan heb je ze te pakken hoor! In rap tempo worden ze langs alle bezienswaardigheden geleidt, er is nog net tijd voor de fotosessie en hup, allemaal weer de bus in naar de volgende attractie.

De afstanden
Iemand die vind dat de randstad ver van Groningen af ligt moet niet naar China op vakantie gaan. Wat ze hier een klein stukje met de trein noemen duurt gemiddeld ongeveer 10 tot 12 uur. Dan zit je vanaf Groningen ongeveer in Zuid Frankrijk!!!
De trein is hiervoor wel het ideale vervoermiddel want ze hebben vaak slaaptreinen waarin je een prima bedje hebt. Je stapt in de trein, gaat lekker tukken en wordt honderden kilometers verderop weer wakker. Maar ja, voor ons is deze afstand natuurlijk peunuts als er al 3,5 dag treinen op hebt zitten in Rusland. Wel mooi dat afstanden zo snel zo relatief worden.
Het verkeer
Het verkeer hier is chaotisch. Een ander woord kunnen we hier niet voor verzinnen. Als je hier net bent snap je er dan ook niks van hoe het allemaal moet en gaat. Op elke weg staan rijbanen aangegeven maar we moeten de eerste Chinees nog vinden die zich hier wat van aantrekt. Van een tweebaansweg wordt in een handomdraai een vierbaansweg gemaakt, rechts inhalen mag en je hoeft je geen zorgen te maken als iemand niet aan ziet komen want je hoort ze wel aankomen. Alles en iedereen is aan het toeteren, gek wordt je er soms van, Ypie dan vooral...
Wel zijn we er achtergekomen dat er een snelle manier is om aan het rijgedrag te wennen en dat is een fiets huren in Beijing en er zelf aan deel gaan nemen. Het leert erg snel en je gedraagt je dan ook al snel als de plaatselijke bevolking. We hadden trouwens meer fietsers verwacht, maar er zijn vandaag de dag veel meer scooters. Iedereen tuft er mee door de stad. Niet dat het een kabaal veroorzaakt, want ze zijn allemaal electrisch, echt ideaal! Zonder toeter hoor je ze dan ook totaal niet aankomen.

De reizigers
De, meestal blanke, westerse reizigers pik je er hier zo uit en je zoekt elkaar ook wel op in de hostels. Opschepperige Amerikanen zijn we niet zo gek op, maar er zijn gelukkig een hoop hele leuke. En je komt vaak dezelfde mensen ergens anders weer tegen. Zo hebben we een Duitse en een Franse jongen in Rusland ontmoet, waarmee we ook in Beijing zijn opgetrokken. Daarnaast kwamen we in Zuid-China een Nederlands - Amerikaans stel met een kindje van 2 tegen (ja mensen, het kan prima, reizen met je kind) die we ook al in Mongolie hadden ontmoet. Met hen hebben we ook een tijdje samen gereist. Het toppunt is hier in Hanoi, Vietnam, waar we een hostel binnen liepen en een Engels meisje plotseling zei: 'Jij bent toch Hans?' Met haar hebben we op één van de eerste avonden in Moskou zitten praten, wat een toeval.

Tenslotte
Het is een ontzettend mooie periode geweest in China. We zijn veel in steden geweest, maar we hebben toch ook het echte China gezien. Steden zijn daar immers ook een groot gedeelte van. Het is een bijzonder land met bevolking die oprecht vriendelijk is. Werkelijk overal zijn ze aan het bouwen, de ene woontoren na de andere schiet de grond uit en wegen en spoorwegen stapelen zich op. Deze snele modernisatie is voor veel Chinezen een vooruitgang en vooral de jongeren staan er om te springen, maar het jammerlijke ervan, vinden wij, is dat we bang zijn dat China in rap tempo zijn prachtige cultuur en natuur aan het verspelen is. Kortom, China is een bijzonder land in snelle ontwikkeling. Heel anders dan 20 jaar geleden en over 20 jaar zal het waarschijnlijk weer heel anders zijn. Wij zijn in ieder geval twee gelukkige mensen die blij zijn dat we dit nu hebben mogen meemaken. We hebben vele prachtige dingen gezien en heel veel lol gehad!
Dit was het weer voor deze keer. Bedankt voor alle leuke reacties op ons vorige verhaal en foto´s, we vinden het ontzettend leuk om wat van jullie te horen.
Groeten Hans en Ypie

peter sir

leuk, leuk, leuk! How i wish i was there ipv in een toetsweek :) veul keet in fiejatnam!

pytsje

Wat een leuk verhaal wederom en dan die foto's.
Jullie zijn , zoals jullie zelf al een beetje aangeven, echte bofkonten.
Groetjes ook namens de "de boertjes"

Marr

jarloersss....
ik wil daar ook wel zitten,,:(
al die leuke foto's en dan zitten wij hier op school..
haha

Hiske, Jan en Pieter

Mooi verhaal wer hjer...krekt wot foar jim om der om te strunen!! Jim meistsje dr een mooi verhaal fan om te lesen foar ús hjir ien nederlán!! Mooie foto's makke ( filmkes fiene we trouwens ek leuk om te sjen hjer ;-) )
We wachtsje óf wanneer dr wer in ferhaal komt!!
Veel plezier ien Vietnam!! En Ypie, lekker iete dér!!hihii

Tim

Mooi verhaal en foto's weer!
Blijf ervan genieten!

Inge

Die verhalen van jullie.......we zien het helemaal voor ons. Wat super dat jullie het zo leuk hebben. Tja en dan reizen met je kids, nou niet tussen die chinezen dus..........geen lekker voorbeeld met eten. Bleh! Denken aan jullie. Elke dag verteld nino ons ook"kijk dat is de auto van Ypie"

Inge de Bruine

Hond eten?! O mien god, jong. Ik hou m'n hart vast. Hou hem tegen, Yp! Kom je zelf nog wat aan eten toen? Ik hoop het maar! Maar al dat gerochel om je heen...
Ik hoop dat jullie ook het echte Vietnam kunnen ontdekken! Vast wel :D Zijn vast wel nog veel meer irritante Amerikanen dan in China, maar ja.... ook leuke mensen dus! Tof om te lezen :)
Onze 'chinese' keuken komt trouwens uit voorm Nederlands Indie, maar dat wisten jullie misschien ook wel. Nouw, ik ben heeel benieuwd naar de foto's! Daar ga ik nu van genieten :D LIEFS!!!!!!!!!!!

Alette

Hoi Hans en Ypie,

Ik geniet van jullie verhalen en foto's. Blijven jullie ook vooral genieten. Deze ervaring pakt niemand je meer af.
Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Jullie schrijven ook heel plezierig, met een velugje humor, echt heel leuk!

Arne Jan en Sander

Voor het eerst bij een volk dat significant kleiner is dan Hans. Het plezier spat ervan af.

Drink niet te veel Hansbier.

Merel

Joh leute,

Wat een topverhaal weer! En aangezien jullie zolang niks online hebben kunnen zetten konden jullie uiteraard ook ff gebeurtenissen sparen;-)
Ik zit hier nu midden in de tt's, dus ben even heel erg jaloers op jullie spugende en roggelende belevenissen... Haha.
Viel spass in Vietnam!!!

Dikke kus

RobJan en Bettina

Dag allebei,

Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen! We krijgen er weer helemaal de reiskriebels van....Pas goed op elkaar, blijf gezond en geniet nog veeeeeel meer!
Groetjes van ons, RobJan en Bettina.

Tettje

Hoi Hans en Ypie, wat een mooie verhalen en foto's , leuk om te horen dat jullie veel beleven en het goed hebben!! Geniet ervan veel groetjes

Marian Drenckhahn (Eskampen)

Hallo avonturiers
Heb het verhaal nog niet gelezen, maar zou jou Ypie laten weten als de kleine geboren was.
Ik ben donderdag 31 maart na een inleiding bevallen van een zoon genaamd Tristen. Dik acht pond en ongeveer 52 cm lang.
Genieten jullie nog maar goed van de reis dan doen wij dat van onze kleine man.
Groetjes Marian

Dirk en Nenke

Ha medewereldreizigers!

Hoe bevalt Vietnam? Wij missen de met scooters gevulde straten van Hanoi toch al wel een beetje. We zijn erg benieuwd naar jullie verder avonturen in dit mooie land.
Onze reis zit er over drie weken op. Aan de ene kant jammer, maar we zien er ook wel weer naar uit om naar Groningen terug te gaan.

Groetjes, Dirk en Nenke

Willem en Wilda

Mooie verhalen om in gedachten een beetje mee te reizen.
Bedankt en we zien uit naar de verzameling mooie verhalen van Vietnam. Geniet ervan, wij genieten mee.

Th.en A. Jorwert

Wij kinne sa mooi mei lifte mei jim reis. groetnis.

Wieke

Hee der, wat n verhalen, ik zal Ayka en Eery en Molly even in de training doen zodat jullie volgend jaar met de slee door friesland kunnen trekken. alhoewel Hans misscien niet te dicht bij de honden moet komen, misschien vind hij ze wel lekker. Geniet ervan en bedankt dat we ook een beetje mee kunnen genieten. en ik zie uit naar de loempia's as maandag

frank en zijn vrouwen

wat klinken die voors en tegens bekend, was toch wel erg oke daar in china (realiseer ik me nu eigenlijk pas). we kunnen jullie nog niet vertellen waar de bbq zal zijn want de kopers van ons huis lijken het niet rond te krijgen en dan zijn we na al die maanden dus weer terug bij af...tot dinsdag nog even duimen en misschien kunnen jullie in een plaatselijke tempel een wierookje branden dat helpt vast (wordt vervolgt). Wij hebben plannen om met de meiden ver(dere) reizen te gaan maken nu ze zelf wat groter zijn en het ook als herinnering houden en meenemen, dus deze zomer verhuizen en volgend jaar maar eens kiekn wat t wordt. pas goed op elkaar !!!