Filipijnen, Singapore en thuis

De laatste twee weken van onze reis: waar gaan we heen? Na zes weken Maleisië willen we toch nog iets anders. Na veel twijfelen tussen Indonesië en de Filipijnen, wordt het uiteindelijk toch de Filipijnen en vanaf Kota Kinabalu vliegen we naar Clark, vanaf waar we een bus pakken naar het vliegveld van Manila, om daar de volgende vliegtickets te boeken. De volgende dag vliegen we naar Puerto Princessa, op het eiland Palawan. We hebben besloten om maar een klein stukje van de Filipijnen te doen, aangezien het uit zoveel eilanden bestaat en we maar een kleine twee weken hebben.

We reizen op Palawan verder naar El Nido, waar we tot het eind blijven. Een prachtige plek om onze reis te beëindigen. Vanaf het strand heb je een prachtig uitzicht over de baai waar alle bootjes liggen en op de eilanden voor de kust. Het nadeel is dat het heel veel regent als we aankomen. Gelukkig klaart het snel op en kunnen we genieten van het mooie weer en de prachtige omgeving. We maken een eilandtour met een boot en zien een paar prachtige lagoons om in te snorkelen en we lunchen op een prachtig strandje met een vers visje van de barbecue. Een paar dagen later maken we ook nog een aantal duiken. Met een gezellige groep hebben we een mooie dag op de boot en de duiken zijn ook boven verwachting goed. Geen grote bijzondere dingen, maar veel kleurrijk koraal en mooie kleine vissen. We maken onze elfde duik en het zal voorlopig wel even de laatste zijn. Erg leuk om dit te leren en op prachtige plekken in Azië te kunnen duiken. Naast het genieten van de schitterende eilanden vermaken we ons prima in El Nido met de mensen die we daar ontmoeten. Lekker eten op het strand en uitgaan, een perfecte manier om de laatste dagen door te komen.

Dan begint de terugreis eigenlijk al in El Nido. We gaan weer met het minibusje terug naar Puerto Princessa, vanaf waar we de volgende dag naar Manila vliegen. Daar worden we een dag later weer opgepikt vanaf ons hotel en naar het vliegveld in Clark gebracht, waar het vliegtuig 4 uur vertraging blijkt te hebben. Gevolg: de volgende vlucht in Kuala Lumpur halen we niet meer. Dan maar in Kuala Lumpur een volgende vlucht gepakt en laat op de avond dan eindelijk in Singapore aangekomen. Daar hebben we precies 24 uur, voordat we de volgende nacht naar huis vliegen. Met niet heel veel zin om in de ene dag de hele stad te zien slenteren we maar wat rond in een aantal van de vele shoppingmalls die de stad heeft. Singapore is schoon, snel en alles draait om werken en geld. Niet een stad voor een paar relaxte backpackers dus. Waarschijnlijk is er veel meer uit te halen, maar voor ons komt het tijdens deze grote terugreis een beetje ongelegen.

De vlucht vanaf Singapore is lang, maar toch comfortabel. Bij Emirates weet je dat je goed zit namelijk. Goed eten en een schermpje voor je neus met duizend en een dingen erop. We maken een tussenstop in Colombo en in Dubai, voordat we uiteindelijk in Amsterdam aankomen. Daar staat weer een hele groep familie en vrienden ons op te wachten, wederom hartverwarmend.

En dan ben je zomaar weer thuis. Het is eng hoe snel je dan weer went aan het leven hier in Nederland, alhoewel je de eerste dagen nog wel dingen opvallen. Natuurlijk al het georganiseerde en gehaaste in Nederland, maar ook de grote hoeveelheid blonde mensen en helaas ook het weer. Na maanden van 30+ is het toch wennen aan regenachtig weer. Gelukkig rollen we direct door in Noorderzon, waar we veel vrienden en bekenden weer treffen. En dat is wel het mooiste van weer thuis zijn: de mensen om je heen weer zien.

En dan begint het terugkijken alweer. We kunnen bijna niet geloven dat we nu alweer terug zijn van een reis van zes maanden. We hebben zoveel meegemaakt dat het wel een jaar lijkt, maar aan de andere kant is het ook weer zo snel gegaan dat je denkt dat je 4 weken weg bent geweest. De reis was een aaneenschakeling van prachtige ervaringen, mooie plekken, bijzondere mensen en ook heel veel elkaar genieten. Schitterend om dit zo met z'n tweeën mee te mogen maken. Wat overblijft is een schat aan ervaring en nieuwe vrienden en een mooi vooruitzicht op ons huwelijk.

We willen graag iedereen bedanken die ons in het afgelopen half jaar heeft gevolgd, gesteund en van zich heeft laten horen. Het doet je erg goed als je wat van iemand uit Nederland hoort. De wereld is mooi en er zijn zoveel plekken waar je heen wilt, maar we weten nu ook waarom Nederland ons thuis is: de mensen waar we om geven.

Judith Lichthart

Prachtig zeg! Geweldig dat jullie dit samen hebben kunnen doen. :-) Welkom thuis!

Jos

Ik ben ook blij dat jullie weer terug zijn :-)

Anneke Kroeske

Lieve Hans en Ypie,
Welkom terug in ons regenachtige kikkerlandje! Ik zal jullie prachtige reisverhalen missen, weet niet wie dit schreef maar één van jullie tweeën is een geboren schrijver. Soms leek het of ik mee op reis was...zo'n goed beeld gaven jullie van de omgeving. En nu weer back to earth en volgende week weer aan het werk...oeps een grotere overgang is er niet. Maar jullie collega's willen vast wel vaak luisteren naar jullie verhalen...ik wel Ypie, dus verheug me erop je weer te zien!

Merel

Joh lieverds,
Wat mooi dat jullie met zo'n prachtig gevoel terug kijken op jullie ervaringen en belevenissen. Maar ik ben blij dat jullie weer lekker heelhuids thuis zijn. Ik vond het erg gezellig dat jullie er afgelopen zaterdag waren!
Tot snel! En acclimatiseerse!
Dikke kus!

pytsje

wat een prachtige reis. ik heb elke keer genoten van de foto's en de mooi geschreven verhalen. Dat wordt weer afkicken. Maar deze herinneringen en ervaringen neem je de rest van je leven mee.
Wolkom thús.

Rolf en Jorieke

Jullie gaan niet in Nederland gewoon door met leuke verhaaltjes schrijven? Wij hebben in ieder geval van jullie stukjes genoten en vonden het ook erg gezellig om een klein stukje van jullie reis van dichtbij te hebben meegemaakt.

We zien jullie in Groningen!

Tinie Alma

Hoi Hans en Ypie,

We hebben genoten van jullie reisverhalen en video's en we willen jullie feliciteren met jullie voorgenomen huwelijk. Gefeliciteerd (ook voor jullie ouders). Liefs, Gewo en Tinie

t-joo

en? al 'n beetje gewend hier te lande? niet stiekem elke dag nog even denken: waarom ben ik hier eigenlijk?
ach, nog 'n paar maanden en dan zit je weer in 't oude ritme... met geweldige ervaringen in jullie pocket, dat dan weer wel!
het was prachtig om jullie filmpjes te zien, vonden de jongens ook.
tot ziens (somewhere in france?) en groeten van

gerda en theo
julius en isaac

p.s. geen dompelaar nodig gehad?

Willem en Wilda

Na onze vakantie in Azië, kijken we weer even over jullie schouder mee naar de Filepijnen en jullie terugreis. Jullie zijn al weer helemaal in de running. Wij moeten nog even acclamatiseren. We hebben genoten van jullie verhalen, foto's en video's. Wij zijn bezig met het maken van een fotoreportage. Wanneer is de trouwdag?
Lieve groeten!