Cambodja

Geheel in stijl van het land verlaten we Vietnam op de brommer. Na alle strenge grensovergangen die we al gehad hebben, is de overgang tussen Vietnam en Cambodja een verademing. Vriendelijke mensen, geen tassencontrole, alleen het betalen voor het visum uiteraard. We toeren op ons gemak het nieuwe land in en direct worden de verschillen met Vietnam duidelijk. Waar in Vietnam iedereen druk bezig was en elk stukje land gebruikt werd, in Cambodja is het allemaal wat rustiger. Er wonen ook een stuk minder mensen en die doen allemaal wat rustiger aan. Bovendien zijn ze enorm vriendelijk en wordt je niet overal afgezet.
Ypie´s verjaardag brengen we door in Kep, een heerlijk slaperig kustplaatsje, waar we genieten van de zon, zee en heerlijk eten in een strandtent. Eén dag brengen we de hele dag door op het strand op één van de eilandjes, zo relaxed dat zelfs wij een hele dag op het strand kunnen liggen. Na Kep gaan we door naar Sihanoukville, DE kustplaats van Cambodja en dat weten alle Engelse jongeren ook die daar voornamelijk onder invloed hun tijd doorbrengen. Daar doen we onze duikcursus om het PADI Open Water diploma te halen. De eerste dag van de cursus brengen we door in het klaslokaal om de theorie te bestuderen. Wel even wennen als je al een tijd niets anders doet dan reizen. Maar toen we dat eenmaal gehad hadden mochten we de tweede dag het zwembad in om daar echt te leren duiken. De apparatuur leren kennen, oefeningen doen, na deze dag zijn we helemaal klaar om op zee te kunnen duiken. Dit doen we komende twee dagen vanaf een boot tussen de eilandjes. Dan ervaren we pas het echte duiken. Op 14 meter diepte zien we prachtige koraal, heel veel vissen en andere dieren. En met water van 30 graden is dat prima uit te houden. Twee dagen en vijf duiken later hebben we onze PADI Open Water gehaald en mogen we zelf gaan duiken. Een heerlijk vooruitzicht aangezien we in Thailand, Maleisië en Indonesie nog een paar mooie duikspots zullen aandoen.Na deze fantastische maar intensieve dagen luieren we nog even een dagje in een hutje aan het strand op één van de eilandjes voordat we de kust voorlopig achter ons laten.
In Phnom Penh, de hoofdstad, leren we meer over de geschiedenis van het land en dan voornamelijk de zwarte bladzijden daarvan. Zoals jullie weten werd Cambodja 30 jaar geleden in een ijzeren greep van de Rode Khmer gehouden, onder leiding van Pol Pot. De zieke ideeën van deze man zijn onvoorstelbaar. Iedereen moest uit de steden vertrekken en op het platteland werken. Niets persoonlijks mocht meer bestaan, alleen simpele arbeid op het land. Geen brieven, geen kunst, geen enkele vorm van vrije meningsuiting of iets anders wat het individu zou onderscheiden van de rest. Iedereen die, volgens het regime, zich hier niet aan hield, werd gevangen genomen en vermoord. Intellectuelen werden opgepakt, als je een bril droeg was je er geweest, niemand durfde meer te praten met elkaar, een totaal schrikbewind was van toepassing. In Phnom Penh bezoeken we de Soul Sheng Prison, alias S-21. In dit voormalige schoolgebouw werden 'tegenstanders' van het regime opgesloten, gemarteld om valse bekentenissen af te leggen, om vervolgens vermoord te worden. Een deprimerende maar indrukwekkende plek. Klaslokalen die omgebouwd zijn om honderden gevangenen in op te sluiten en kamertjes waar de martelingen plaatsvonden zijn nu nog de stille getuigen van wat hier afspeelde. Buiten de stad bezoeken we de Killing Fields, waar iedereen uit de S-21 werd heengebracht om op brute wijze vermoord en achtergelaten te worden. 20.000 mannen, vrouwen en kinderen werden met ijzeren staven en messen omgebracht om kogels te besparen en zonder enig respect in massagraven gedumpt. Kinderen en babies werden met hun hoofd tegen een grote boom aan geslagen om vervolgens ook in een groot gat te verdwijen. Zelfs nu, als wij er lopen, zie je de tanden en botten nog uit de grond steken, want alle restanten zijn nog niet geborgen. het maakt diepe indruk op ons, zeker als je je bedenkt hoe vrolijk en zonder haat de mensen in dit land nu zijn, echt ongelofelijk.
In Battambang nemen we een tour met de meest lieve tuktuk-driver die we tegen zijn gekomen, mister Scorpio. Daar gaan we op de Bamboe-trein. Een ritje op een plat karretje van bamboe, aangedreven door een brommermotor. Het meest fantastische is als je een tegenligger tegenkomt. Het treintje met de minste passagiers delft het onderspit en moet zijn treintje van het spoor tillen om de ander te laten passeren. Een komisch gebeuren. Vroeger werd dit nog gebruikt door de locals, maar toeristen brengen natuurlijk veel meer geld binnen, dus dat is het enige waar het spoor tegenwoordig nog voor gebruikt word. Na de nodig tempels zien we tegen zonsondergang honderdenduizenden vleermuizen hun grot uit vliegen, een prachtig gezicht.
De volgende dag nemen we afscheid van mister Scorpio, waar Hans nu nog steeds mailcontact mee heeft. Heel lief hoe hij in gebrekkig Engels ons steeds weer het beste wenst op onze reis. We nemen de boot van Battambang naar Siem Reap, duurder en veel langer dan met de bus, maar wel veel mooier. We varen door smalle riviertjes en over grote meren en zien het Cambodjaanse leven aan ons voorbij trekken.
In Siem Reap bezoeken we het meest beroemde van heel Zuid Oost Azië: de tempels van Angkor. Drie dagen doen we om alle tempels van dit enorme complex te bezoeken. Dag één doen we op de fiets de grootste en belangrijkste tempel aan, die van Angkor Wat. Prachtig en enorm, zeker als je je voorstelt hoe dit er vroeger moet zijn geweest. De warmte nekt ons halverwege de dag en we gaan weer terug naar de stad. ´s Avonds gaan we naar een dansvoorstelling van een weeshuis in de stad die geld inzamelen voor hun tehuis door traditionele dansen op te voeren. Erg mooi en goed om hier je steentje aan bij te kunnen dragen met je donatie, hier in een later verhaal meer over.
Een dag later ontmoetten we wederom onze vrienden van thuis Rolf en Jorieke, die we in Vietnam ook al hadden gezien. Met hen hebben we nog een paar prachtige dagen. Met een tuktuk bezoeken we alle tempels en genieten we van een zonsondergang die er uiteindelijk door de wolken niet was en heel vroeg een zonsopgang bij Angkor Wat die wel heel mooi was.
Na al deze steden is het weer tijd voor wat platteland en we verplaatsen ons naar Kratie, waar we de zeldzame Irrywaddy dolfijnen in de Mekong rivier zien zwemmen. Nou ja, we hebben menig rugvin gezien zullen we maar zeggen. Op de terugweg gaat de tuktuk kapot en brengen we de rest van de zondagmiddag door op de traditionele manier: met een Cambodjaans gezin zittend voor hun huis. De taalbarriere mag de pret niet drukken en we doen spelletjes met de kinderen en proberen wat woordjes van elkaar te leren. De mensen hier in Cambodja zijn echt de schat van het land. Zo vriendelijk, behulpzaam en gastvrij, echt ongelovelijk.
Nog verder naar het noorden worden de busritten een stuk minder aangenaam. We zitten met 23 man en alle bagage uren lang opgepropt in een minibusje met keiharde Cambodjaanse muziek uit de speakers over een hobbelige zandweg. Het hoort er natuurlijk bij, maar het is niet echt fijn reizen op deze manier. Gelukkig vinden we een prachtige ecolodge met heerlijk terras met uitzicht, dus de ellende is snel vergeten. We maken hier in Ban Lung een tocht met de scooter samen met een stel andere reizigers langs een paar prachtige watervallen, waar je heerlijk kunt zwemmen.
En dan zit ons bezoek aan dit prachtige land er al weer op. Opgepropt in een minibusje rijden we naar de grens met Laos, waar we weer eens kennis maken met de corruptie. Een dollar voor dit formuliertje, een dollar voor deze stempel, en verdwijnt natuurlijk zonder bonnetje zo in de borstzak van de man achter het loket. Zo werkt het hier en je hebt je er maar aan aan te passen, anders kom je de grens niet over.
We kijken terug op bijna een maand heerlijk reizen door een schitterend land. Heel veel tempels, mooie natuur en nog veel mooiere mensen. De verschrikkelijke geschiedenis nemen we ook mee in onze herrinnering en het maakt dat we alleen nog maar meer respect hebben voor de manier waarop de mensen hier leven. Zonder haat en vol vriendelijkheid maken ze hier in hun eigen rustige tempo het beste van elke dag, iets wat alleen maar te bewonderen is.
Nu op naar het mooie Laos, waar weer iets nieuws op ons wacht. Laat vooral je reactie achter op de site, we vinden het heel leuk om te horen hoe het met jullie gaat.
Groeten, Hans en Ypie

Merel

Joh Travellaassss,

Wat een prachtig verhaal weer! Toch mis ik wel een beetje de spannende eetverhalen;) Heel veel plezier in Laos (ook al heb ik Yp daar al over gesproken) en nog bedankt voor jullie kaartje!

Dikke tuut!

Jos

Weer mooi verhaal jongelui. Ik krijg helemaal zin in Maleisie en om jullie weer te zien natuurlijk!
Veel plezier in Laos!
Xje

Joni

He Syp en Hans,

Wat een mooie foto's en reisverhaal. Laos op het programma, leuk leuk, ben benieuwd wat jullie er van vinden. Hier alles goed. We genieten van de mooiste lente sinds 100 jaar. Om jullie ook een klein beetje jaloers te maken ;-)... Morgen voor een paar dagen naar Normandie met Rik, Maaike en Bas. Voor de rest normal life here. Zomervakantie voor de deur, dus goede vooruitzichten. Ga de tour du mont blanc lopen, lijkt me erg mooi. Daarna nog even naar mijn ouders in la france.. Genier ervan daar, nieuw land, nieuwe belevenissen. X

Andre

Echt weer super hoor!!!

Wij gaan volgende week naar Griekenland Rhodos n Kos. Ook mooi :)

X Andre en Rozemarijn

Kempert

Hoiii !

Leuk om weer zo'n verhaal te lezen. Kan me er moeilijk een beeld van vormen hoe mensen in die plaatsen leven, maar met deze verhalen en de foto's erbij zie je toch een glimp ervan. Sta je wel even stil bij de contrasten met het westerse leven.

Hier alles goed! Heel ander avontuur dat wij nu mogen meemaken natuurlijk :-) Komende vrijdag de 20 weken echo, erg spannend dus!

Veel plezier in Laos!

Groeten Dennis (& Janine)

Daniël

Ha wereldreizigers!

Een weekje vakantie dus heb ik wat meer tijd om bij te lezen in jullie verhalen en de foto's en filmpjes te bekijken. Echt fantastisch wat jullie allemaal beleven! De foto's en filmpjes zijn ook erg mooi zeg! Krijg direct zin om zelf ook weer op reis te gaan. Die vismassage is nu al legendarisch!

Hier in Groningen is het ook prima op dit moment met een zomers lang weekend ivm hemelvaart voor de boeg en rond 23 graden. Alleen Donar heeft helaas afgelopen zondag in Leiden het kampioenschap verloren in de laatste (7e) wedstrijd van de finale. Na drie(!) verlengingen was uiteindelijk Leiden de gelukkigste met 96-95 en won zodoende de serie met 4-3. Op dezelfde dag verloor FC Groningen overigens na penaltys de finale van de playoffs om Europees voetbal van Den Haag, na een 5-1 nederlaag in Den Haag rechtgezet te hebben door thuis met 5-1 te winnen. Dus het was een prima sportdagje zondag! Maar op een paar kleine trauma's en hartverzakkingen na is dat volgens mij door iedereen hier inmiddels allemaal wel redelijk goed verwerkt. Zijn jullie wat sport in Groningen betreft ook weer op de hoogte...

Geniet van de rest van jullie reis!

Groeten,

Daniël

Annieke en Lindy

Leuk om jullie avontuur in Cambodja te lezen. Fijn te lezen dat jullie je PADI gehaald hebben. Geniet van de rest van jullie reis!
Groetjes, Lindy en Annieke

Willem en Wilda

Hoi Ypie en Hans, we hebben weer genoten van jullie verhaal, foto's en video vanuit Cambodja. Wij waren, zoals jullie weten, een week in Drenthe, bij Elp. We hadden het er prima naar ons zin. We boften met het weer en op het moment supriem waren we met ons vijfentwintiggen. We nemen maar aan dat jullie er volgend jaar ook weer bij zijn. En laten we hopen dat Wieke er dan ook weer bij kan zijn. Of Bennie en Carla daar dan ook zijn? Die verwachten in oktober hun babytje. Fedde is zondag naar New York vertrokken, waar hij 14 dagen vakantie heeft met Maira samen.
Kleine kans dat die er volgend jaar ook bij zijn in Elp.
Lieve groeten en goeie reis in Laos; blijf genieten; wij genieten op afstand met jullie mee.

Kim, Bram & Daan

Hi wereldreizigers! Geweldig om jullie verhalen te lezen, wat maken jullie super dingen mee daar aan de andere kant van de wereld. Ook jullie Open water gehaald, helemaal geweldig, dat staat zeker weten in mijn leukste-dingen-doe top 3! In Thailand kunnen wij duiken op Koh Tao zeker aanraden. Geniet van alles, plezier in Laos, wij lezen wel weer hoe het jullie vergaat!

Liefs

s.van der bij

Hallo leuk om het reisverslag te lezen

hier alles goed alleen vandaag herfstweer

gr sikke en hannie 19-06-2011