In sneltreinvaart door Thailand

Er is een nieuw beleid in Thailand: als je over land binnenkomt, krijg je maar een visum voor 15 dagen. Verlengen met 7 dagen is duur en een visarun naar een ander land hebben we ook geen zin in/tijd voor. Bovendien komen Jos, Peter en Inge ook al redelijk snel naar Maleisië, dus we zullen snel door Thailand heen moeten. En dat is even wennen als je in elk land ongeveer een maand hebt gehad en alles op je gemakje hebt kunnen doen. Voor het eerst moeten we echt plannen en dingen wegstrepen. Toch hebben we genoten van onze tijd in dit land, hier een aantal hoogtepunten.

Kookcursus in Chiang Mai. de Thaise keuken staat bekend als een goede en dus gaan we hier maar weer eens een kookcursus doen. Deze keer op een biologosche boerderij, waar ze ook hun eigen gewassen kweken. Leuk om de verschillende groenten te zien die wij in Nederland helemaal niet kennen. We maken 5 gerechten, allemaal op ons eigen kooktoestelletje en de juf heeft het tempo er goed in. Het vervelende werk zoals voorbereiding en afwassen doet het personeel, dus je kunt je voorstellen dat dit heel fijn koken is. Lekker wat snijden, wat bakken, wat roeren en dan natuurlijk smullen. Een leuke dag en we doen weer wat kookinspiratie op voor in Nederland.

En het kan natuurlijk ook niet missen, ook hier in Thailand moeten we weer even op een scooter zitten en een tochtje doen. Wel links rijden hier, dat is wennen. We doen het stuk tussen Chiang Mai en Pai, dat bekend staat om zijn 762 bochten, berg op en berg af! We hebben al vele tochtjes gemaakt, maar deze weg, in goede staat ook, is echt geweldig om te rijden. Na een nachtje in Pai nemen we dezelfde weg weer terug naar Chiang Mai, vanaf waar we een nachttrein naar Bangkok nemen.

Bangkok moeten we wat langer blijven dan we eigenlijk willen. Eén van Hans zijn lenzen is in Laos kapot gegaan en kan nu pas gemaakt worden. Gevolg: 6 dagen wachten. Er is veel te beleven in Bangkok, maar als je maar 15 dagen in een land hebt, is 6 dagen wel wat veel. We verblijven eerste op Khao San Road, dé backpackersstraat waar het elke avond markt en feest is. Op zich leuk, maar we verkassen na een paar dagen naar een nieuwe buurt, ook omdat onze bevriende reizigers Jessica en Gerald daar tijdelijk verblijven. Zij echter in een luxe hotel en wij tussen de vele arabieren die er in deze buurt zijn en de vele vrouwen die zich voor allerlei diensten aanbieden. 's Nachts is het uiteraard het ergst, maar ook overdag kun je alles krijgen wat je wil. Ook in ons hotel komen de vaak blanke oudere mannen met Thaise vrouwtjes geregelt binnen om een kamer voor een uur te boeken. Onze kamer is ook voorzien van een spiegel op het plafond, natuurlijk recht boven het bed! Niets is gek genoeg en het kan hier allemaal in Bangkok. We gaan natuurlijk ook naar de enorme shoppigmalls die ze hier hebben. Winkel na winkel, verdieping na verdieping en gebouwen vol naast elkaar, echt een shoppers-heaven hier. Na alle zwarte markten die we gezien hebben worden we echter wel een beetje krenterig van al die hoge (normale) prijzen en houden ons dus redelijk in.

Ook snuiven we nog wat andere cultuur op in Bangkok. We willen naar de Grand Palace gaan, zeg maar het koninklijk paleis, als we kennis maken met de traditionele 'Bangkok scam'. Het komt er op neer dat je aangesproken wordt door een vriendelijke meneer die zegt dat iets gesloten is. Hij heeft echter wel alternatieven voor ons en regelt snel een goed kope tuktuk voor ons. Die brengt ons naar verschillende mooie tempels, waar we vervolgens geheel toevallig is gesprek komen met een zakenman die juwelen heeft gekocht en dit buiten Thailand voor het dubbele weer gaat verkopen. Een buitenkansje! Belastingvrij juwelen kopen en thuis voor het dubbele verkopen! De tuktukdriver brengt ons vervolgens natuurlijk naar een juwelier, omdat hij dan een benzinecoupon krijgt..., waar de uiterst vriendelijk juwelier ons vanalles wil verkopen. We kunnen het zelfs vanaf hier naar huis sturen, wel zo veilig! Als we uiteindelijk weer in de tuktuk zitten en de chauffeur er achter komt dat we niets gekocht hebben, zet hij ons bij een tempel af en is hij verdwenen, zonder betaald te krijgen! Scam mislukt, maar wij hebben wel de halve stad en een aantal mooie tempels gezien, dus wie is hier nu afgezet?!?

De volgende dag bekijken we alsnog de Grand Palace samen met Jessica. We hebben al veel tempels gezien, maar deze is wel heel groot en heel mooi. We genieten van de prachtige mozaieken en gebouwen en gaan vervolgens met Jessica en Gerald sushi eten in één van de shoppingmalls. Jessica en Gerald hebben we tijdens de Trans Mongolië reis al ontmoet. Ze reizen met hun tweejarige zoontje en verblijven nu een tijdje in Bangkok. Leuk om ze weer eens te zien! Na een gezellige avond bij hen in het hotel gaan we de volgende dag met de nachttrein verder naar het zuiden.

Daar gaan we eindelijk weer de natuur in, zeer welkom na bijna een week in de stadsjungle van Bangkok. We bezoeken Khao Sok National Park. Door een stuwdam, ja in een nationaal park..., is een prachtig meer gevormd en daar varen we met een bootje over tot een een paar drijvende huisjes, waar we lunchen. Vanaf daar gaan we de jungle in. We bereiden ons voor op een goede tocht, maar helaas duurt het niet zo heel lang en zijn we met een hele grote groep, wat ook niet echt opschiet. Een paar uurtjes later zijn we dus al weer terug bij de boot. Geen helse jungletocht, maar we zijn wel even het mooie bos in geweest en dat was wel genieten.

De laatste stop is in Krabi, waar Hans nog een dagje gaat klimmen. Rai Lay Beach, vlak bij Krabi, is één van de mooiste plekken om te klimmen en na de vorige klimervaring was Hans zo enthousiast geworden, dat hij hier zeker een paar routes moest proberen. Ypie had er minder zin in en dus deden we eens een keer iets niet samen, een zeldzaamheid.

En toen moesten we het land alweer uit. Op de dag dat ons visum verliep zijn we de grens over gegaan, wat ook nog eens de dag van de verkiezingen was. Na alle opstanden hier in Thailand van een paar jaar geleden nam de regering dit keer geen enkel risico. Overal militairen op de weg en ik weet niet hoeveel roadblocks we wel niet gepasseerd zijn. Waarschijnlijk is het vrij rustig gebleven, wij zijn in ieder geval op tijd het land uit gekomen en kijken terug op een bliksembezoek aan Thailand. Het grote verschil voor ons was dat het veel welvaarender is dan Laos en Cambodja, iets wat je overal aan ziet. De mensen zijn ook hier weer vriedelijk en spreken goed Engels. Jammer dat we niet zoveel plekken goed hebben kunnen zien en dat we veel 's nachts met de trein hebben gereisd, waardoor je slechts een idee krijgt van het land. Maar goed, je kunt niet alles doen blijkt maar weer en er moet ook wat overblijven om voor terug te komen!
Op naar Maleisie!!!

Hans en Ypie

Eelkje Scherjon

WAAAUUUWWWW!!!!! heb net jullie filmpjes en foto's allemaal gezien! Wat is het daar afzien zeg;). geniet er nog maar lekker van! wat is het daar mooi zeg!!

Rika Bos

Hallo Hans en Ypie,
Ik lees net op facebook van jullie trouwplannen. Van harte gefeliciteerd vanuit Uithuizen.
Nog veel plezier en genieten tijdens de laatste weken van jullie reis.
hartelijke groeten
Jan en Rika Bos

Joni

He Syp en Hans,

Mooie verhalen en foto's weer.. En wat lees ik nu?? Gaan jullie trouwen?? Heb het niet van jullie zelf gelezen, even mijn facebook niet meer bekeken. Maar lees het via anderen. Van harte gefeliciteerd, leuk zeg! Veel plezier in Maleisie..X

Woudstraatjes

Wederom weer geweldig verhaal en leuk fimpie!
Veel plezier in Maleisië!! leafs us

Marjolein

Hallo,

Na een zoektocht op internet kwam ik bij jullie blog. Ik las namelijk dat jullie ook op de scooter van Chiang Mai naar Pai 9en retour) zijn gegaan. Mijn vriend en ik willen deze toch ook gaan maken, maar ik kan nergens vinden hoe lang je hier over doet. Natuurlijk zul je overal stoppen dus daar houd ik uiteraard rekening mee, maar ik ben alsnog benieuwd naar het aantal uren.
Kunnen jullie mij hier helpen? Naar wat ik lees is het in iedere geval een prachtige route.

Dank en groet, Marjolein